Manifestations

2023

Longings

Protokoll einer Sehnsucht, Holz, 160x90x230cm, 2023. Foto: Björn Siebert
Protokoll einer Sehnsucht, Holz, 160x90x230cm, 2023. Foto: Björn Siebert
Ausstellungsansicht Galerie Jochen Hempel, 2023. Foto: Uwe Walter
Ausstellungsansicht Galerie Jochen Hempel, 2023. Foto: Uwe Walter
Ausstellungsansicht Galerie Jochen Hempel, 2023. Foto: Uwe Walter
Ausstellungsansicht Galerie Jochen Hempel, 2023. Foto: Uwe Walter
Thousand and one life, ink on wall, 12x4m, Galerie Jochen Hempel, Leipzig, 2023
Thousand and one life, ink on wall, 12x4m, Galerie Jochen Hempel, Leipzig, 2023

Striche wie Narben einer nicht gelebten Zukunft: die Performance Tausend und ein Leben ist den Opfern von Gewalt gewidmet. Die Zeichnung ist ein Manifest, in der die Gewalt der tausend Peitschenhiebe durch den Körper in Form von Zeichnung übertragen wird.

Performance, Jochen Hempel, Kunst
Performing A Thousand and One Life: Umbra. Assisting: S.Kruckelmann at Gallery Jochen Hempel 2023. Photo: Uwe Walter

A thousand and one life: indigo

Falkenrotpreis 2020

Kavata Mbiti Peitschenhiebe Tusche Zeichnung Performance drawing ink wall Künstlerhaus Bethanien Berlin 2020
Thousand and one life, ink on wall, 3x10m, Künstlerhaus Bethanien, 2020.
Kavata Mbiti Skulptur Skulpturenpark Waldfrieden Wuppertal
Extensions, 2,5x3,5m, wood, 2020

Höhen und Tiefen im freien Fall

Kavata Mbiti, Skulpturenpark Waldfrieden, Wuppertal, Cragg Foundation, Skulptur, Habitat
View Habitat, Skulpturenpark Waldfrieden, Wuppertal 2019
Höhen und Tiefen im Freien Fall, wood and wax, 2019
Höhen und Tiefen im Freien Fall, wood and wax, 2019

In her works Kavata Mbiti scrutinizes what constitutes reality and continually attempts to shake the foundations of our understanding of what is real and true.

In the case of Höhen und Tiefen im Freien Fall the wood has been painted and then finished with wax. The wax layer breaks up the surface so that the various layers of colour merge into each other almost iridescently and provide a reflective surface for the light illuminating the sculpture. Through the wax the sculpture‘s geometric forms become softer and blend into each other when seen by the observer. This means, that a subjective reality can arise in the inner eye of the viewer which is as malleable and changeable as warm wax.

Dr. Maya Anna Rosalie Großmann
Skulpturenpark Waldfrieden Wuppertal, 2019

 Translation: Robert Payne

 

Photos: Björn Siebert, Uwe Walter, Eric Tschernow, Michael Richter